2024 Kasım ayında eğitici eğitimini tamamlayan ve lise kademesinde görev yapan Okul Psikolojik Danışmanı Emre Şahin, UNESCO’nun Cinsel Eğitim Üzerine Teknik Rehberi’nden referans alarak, TAPV’nin yaş ve gelişim düzeylerine uygun şekilde hazırladığı modülleri öğrencilerine uyguladı. Eğitici eğitimi öncesindeki düşüncelerini ve öğrencilere yönelik eğitim sürecini şu şekilde aktardı:
Son yıllarda çalıştığım öğrenci gruplarında, cinsellik ile ilgili konularda yeterli bilgiye sahip olmadıklarını fark ediyordum. Uzun süredir hizmet verdiğim öğrencilerle cinsellik eğitimi nasıl yapabilirim diye düşünüyordum. Bu süreçte TAPV’nin çalışmalarını yakından takip ediyordum. Lise düzeyinde çalışan uzmanlara yönelik bir eğitim duyurusu görür görmez hemen başvurdum.
Pandemi süreci nedeniyle pek çok online eğitim aldık. Eğitimin online olacağını öğrenmek başlangıçta beni üzmüştü. Ancak bu, son 4 yıl içinde aldığım en verimli online eğitimlerden biriydi. Eğitim, Kasım ayında 4 gün ve 1 gün süpervizyon olmak üzere toplamda 5 gün sürdü ve oldukça verimli geçti. Eğitimin başarısında, TAPV Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Eğitmeni Nurşen’e, Cinsel Sağlık Eğitim Programı Koordinatörü Şenay’a ve katılımcı arkadaşlarıma teşekkür etmek isterim. Bu eğitim sadece bir uzman eğitimi değildi. Kendi bireysel cinsel sağlık süreçlerimizi değerlendirdiğimiz, herkesin aktif olarak katıldığı, paylaşımlarda bulunduğu ve gün sonunda sayfalarca not aldığımız bir süreçti.
Eğitimi aldıktan sonra uygulamaya başlamak planlanandan daha zor olabiliyor. Biz uzmanların, bireysel olarak ekstra hazırlık yapması gerekiyor. Ancak eğitim materyallerini ve notlarını özümsedikten sonra uygulama süreci oldukça keyifli hale geliyor.
Öğrenciler, standart bir eğitimden farklı olarak ilgiyle süreci takip ettiler. Diğer sınıflarda eğitim yapıldığını öğrenen öğrenciler, kendi sınıflarına ne zaman geleceğimi sordular. Eğitimler sırasında, yasal sınırlarımızı ve korunma yöntemlerini bilmediklerini ifade ettiler. Ayrıca bireysel görüşmelerde, cinsellikle ilgili mitlerini ve yanlış düşüncelerini paylaşmaları çok değerliydi.
Eğitim sürecinde sıkça bahsedilen yanlış korunma yöntemleri arasında sürtünme ve geri çekme yöntemlerinin hâlâ ilk akla gelenler olduğunu gördüm. Eğitimin, gençlere bireysel yaşantılarına ve gelecekteki ilişkilerine dair düşünme fırsatı sunduğunu, yasal sınırları ve sorumlulukları fark ettiklerini gözlemledim. Öğrencilerden şu yorumları duymak beni çok etkiledi:
“Yasal sınırları ve sorumluluklarımı bilmiyordum.”
“Bu bilgiler bize şimdiye kadar anlatılmalıydı.”
“Onay kavramının yasal boyutunu bilmiyordum.”
“Henüz deneyimim olmadı ama bunları öğrenmek iyi geldi.”
Bu eğitimi verdikten sonra, öğrencilerin cinsellik konusunda konuşmaya daha açık hale geldiklerini ve bu konuda kendilerini daha güvende hissederek danıştıklarını gözlemliyorum.
Yaşa uygun cinsellik eğitimi, ergenlerin bilgi eksikliğinden kaynaklanan risklere karşı korunmasında önemli bir rol oynar. Bilimsel temellere dayanan ve yaş grubunun gelişimsel ihtiyaçlarına uygun olarak tasarlanan bu eğitimler, gençlere sağlıklı sınırlar, onay kavramı, korunma yöntemleri ve yasal sorumluluklar gibi konularda farkındalık kazandırır. Doğru bilgiye ulaşan ergenler, yanlış inanışlardan sıyrılarak kendi bedenlerini ve duygusal ihtiyaçlarını daha iyi anlama fırsatı bulurlar. Bu süreç, yalnızca bireysel sağlıklarını desteklemekle kalmaz, aynı zamanda gelecek ilişkilerinde daha bilinçli ve saygılı bireyler olmalarını sağlar. Böylece, yaşa uygun cinsellik eğitimi, gençleri hem bugün hem de gelecekte fiziksel, duygusal ve sosyal risklere karşı korumanın güçlü bir aracı haline gelir.
Siz de Emre gibi bu eğitimi almak ve öğrencilere uygulamak isterseniz, ergengelisimi.org e-bültenine üye olarak eğitim duyurularını takip edebilirsiniz.